Inspraak bij stadsdeelcommissievergadering


Nadat het locatiebesluit inzake het electriciteitsstation was genomen, d.d. 25/1/25, is er ruim de tijd genomen voor een participatietraject voor buurt en belanghebbenden.

De trein dendert door en ‘Uilenburg’ werd behandeld tijdens een overlegvergadering van de stadsdeelcommissie bij punt 5 en 6 op 17/2/26, aanvang 20:00 uur in de Willem Kraanzaal (vanaf 14:00 komt Uilenburg aan de orde).

Mathilde Andriessen sprak namens de Vereniging in bij punt 5. We maken ons zorgen.

De tekst die Mathilde Andriessen insprak:

De Vereniging Wonen voor Ouderen Nieuwmarkt/Groot Waterloo is 9 jaar geleden opgericht om ouderenhuisvesting te realiseren op het terrein van de gemeente aan de Nieuwe Uilenburgerstraat. Tot 5 jaar geleden waren er concrete plannen voor 60 woningen voor ouderen.  Na het locatiebesluit van vorig jaar over het nieuwe onderstation van Liander stond in de uitvoeringsagenda dat de beoogde vierkante meters vloeroppervlak nog altijd gerealiseerd kunnen worden. De afgelopen zomer bij een bijeenkomst hoorden we over 35 woningen. En op 19 november tijdens een bijeenkomst op het terrein van Uilenburg, werd gevraagd door de omgevingsmanager van het stadsdeel, of de omstanders leuke ideeën hadden voor deze plek. Misschien een fietsenmaker?  Of misschien groen?  Alsof op die plek niet jarenlang op de maquettes een nieuwbouwpand voor ouderenwoningen gepland was.

In de concept gebiedsagenda lezen we nu weer heel andere getallen. Op Kavel 1,  zouden 10 tot 12 woningen gebouwd kunnen worden.  Maar dit is slechts een alternatief scenario en niet het voorkeursscenario van de gemeente, die er liever een ‘pocket park’ ziet.

En er staat ook, dat Kavel 3, de gemeentewerf, geschikt is om ouderenhuisvesting te realiseren. In het bestaande gebouw zouden ongeveer 10 woningen gevestigd kunnen worden. Door optopping en door middel van een extra bouwvolume kunnen er nog eens 8 tot 16 woningen toegevoegd worden.

Maar dan komt de domper… “het optoppen van de gemeentewerf vraagt nader bestuurlijke afwegingen ten aanzien van het monument. Èn om een definitief antwoord te geven op het aantal woningen zal extra gestudeerd moeten worden op het laadvermogen van de plek …” oftewel kan de fundering het wel aan.  En verderop: ”in het geval dat het realiseren van de ouderenwoningen niet haalbaar blijkt te zijn op deze kavel, kan er gekeken worden naar een alternatief scenario.” Waarna een aantal voorbeelden volgen van een culturele invulling voor het gebouw of het creeëren van bedrijvigheid.

Met andere woorden: er wordt nu al ernstig rekening mee gehouden met de onmogelijkheid van het realiseren van ouderenwoningen in plaats van dat alles op alles gezet wordt om vast te houden aan de eerdere toezeggingen.

Veel oudere Nieuwmarktbewoners wonen al veertig jaar in de buurt, zijn er met hart en ziel aan verknocht. Velen hebben zich in het verleden fel ingezet voor een authentieke, leefbare Nieuwmarktbuurt. Die ouderen die hoog wonen, alleen bereikbaar via steile trappen, willen graag verhuizen naar een seniorenwoning in de buurt. Behalve Uilenburg zijn ook de geplande ouderenwoningen in de Flesseman uitgesteld.

En is het stadsdeel dan niet blij met het aantal grote woningen dat ze achterlaten?

Kortom: wij zullen ons hierbij neer moeten leggen, maar als actieve buurtouderen zullen wij ons gaan beraden. We willen geen yuppenbuurt met dure woonpanden, wij willen een dynamische Nieuwmarktbuurt waar alle leeftijden zich welkom voelen!